onsdag 27 januari 2016

You're beautiful. You're beautiful. You're beautiful, it's true.

Jag hoppas ni tycker om den nya layouten! Tyckte det var dags att byta till en mer avskalad layout. Jag har haft mycket färger och mönster under åren, så nu skall jag försöka hålla det mer neutralt. Bloggen blir då också lättare att läsa.

Jag vet att alla andra skriver om det här ämnet, men jag måste också kommentera. Med tanke på vårt graduämne intresserar det här mig speciellt mycket.

Ärligt.

Det här med bröstinplantater. Jag har hört två lite liknande berättelser från två kända finska kvinnor då det kommer till detta ämne. De båda berättar att deras bröst inte växte i tonåren och att de kände sig mindre kvinnliga. De båda bestämde sig för att göra ett skönhetsingrepp redan i ganska ung ålder. Berättelserna liknar även i den bemärkelse att de båda känner att det var ett bra beslut, att de känner sig lyckliga och mera tillfredsställda med sig själv. Jag förstår dem. Jag förstår dem precis. Samtidigt skulle jag önska att ingen skulle behöva känna att de måste göra en skönhetsoperation.

Jag kan förstå vad de har gått igenom. Jag har själv många gånger funderat på "Hur skall jag få mina bröst och växa?" eller "Är det något fel på mig?". Jag har aldrig tänkt så långt att jag skulle fundera på att skaffa bröstinplantat. Men jag kan förstå tanken. Jag har också mått dåligt över precis samma sak. Man känner sig inte feminin. Jag tycket inte att vi skall ifrågasätta andra personers tankar och det kan inte vara lätt att ta ett sådant beslut.

Samtidigt blir jag så ledsen. Varifrån kommer alla dessa skönhetsideal? Har vi faktiskt inte kommit längre än så här? Oj, vad jag önskar att alla skulle veta hur värdefulla, unika och älskade de är. Jag önskar att vi inte kommenterade andra människors utseende eller skulle dra slutsatser utgående från det yttre. Jag önskar att ordet skönhetsideal inte skulle finnas. Ibland måste man bara inse att vissa saker kommer vi inte undan, men att vi, var och en av oss, kan göra något litet. Vi får känna oss nöjda i vår kropp för att vi är underbart skapade!

Jag skall i alla fall försöka sluta med att fundera på vad personen eller samhället har för "fel" när det kommer till att välja bröstinplantat. Det är var och ens privata sak och det finns mycket som kan leda fram till ett sådant beslut. Vi skall aldrig döma någon utgående från hens val, för det finns saker vi kämpar med och som vi kanske skulle villa ändra med vårt utseende. Hur kan vi då kommentera någon annans val då det kommer till utseende?

Det sista jag vill poängtera och som jag vill poängtera hela livet ut är att "DU ÄR PERFEKT PRECIS SOM DU ÄR!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar