fredag 22 januari 2016

Hymn for the weekend

Jag brukar alltid då och då skriva om hur det är att bo ensam. Både fördelar och nackdelar. Situationer då man önskar att man inte bodde ensam är då man är sjuk och inte skulle orka göra någonting eller när man borde vika lakan. De flesta dagar är det nog skönt att bo ensam, men idag blev jag påmind om en sämre sida.

Mat. Du måste planera väldigt detaljerat och fundera ut i god tid vad du skall äta. Dessutom är det flesta maträtter och det man köper i butiken menade för flera än en person. Idag lagade jag paj och nu måste jag äta det några dagar i rad. Jag satt en del i kylen, men ändå har jag mat för två dagar framåt. Jag vet inte ens hur bra det är att ha paj i frysen, men det får jag väl reda på någon dag. Det som säljs i butiken är också ofta planerat för fler en person. Ibland är jag sugen på något specifikt, men orkar inte köpa det eftersom jag då har allt för mycket av det. Jag ville ju bara ha en liten bit.

En annan sak som är tråkig då det kommer till mat och att bo ensam. Du har ingen att äta med. Ibland skulle det vara roligt att ha något annat sällskap än tv-skärmen då man äter middag. Samtidigt är det ju ibland skönt att man kan äta ensam och inte ta i beaktande någon och annan. Du får själv välja vilken tid och vad du äter.

Nu skall jag äta paj tre dagar i rad! Som tur blev det gott. Tänk om man skulle göra en stor sats av något som sedan smakar illa? Då är det bara att äta det fem dagar så att det blir uppätet, för slänga mat kan man ju inte göra. Om man skulle bo med någon annan så skulle man kunna dela smakupplevelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar