måndag 18 januari 2016

The highways is open tonight, take a chance

En vecka i Vasa har redan flugit förbi. Det har varit en lugn och skön vecka. Studierna har börjat och konstigt nog även graduskrivandet. Det är skönt att vardagen har börjat igen. Jag njuter av rutiner, att få vara i min lägenhet, laga mat och träna.

Jag har inga nyårslöften eftersom jag inte tycker att de leder någonstans. Istället försöker jag göra små förändringar i vardagen som leder till något positivt. Jag har börjat med ett litet projekt när det kommer till matlagning. Jag har blivit lite irriterad på att jag är kräsen när det kommer till mat. Det finns för mycket jag inte tycker om. Till exempel tycker jag inte om rotfrukter, speciellt om de är kokade. Mitt mål är att under det här året lära mig att äta sådant eller till och med börja tycka om sådant som förr kanske inte har hört till mina favoriter. Dessutom skall jag pröva på nya recept och inte alltid äta samma sak. 

Förra veckan började ganska bra när det kommer till min lilla utmaning. I början av veckan lagade jag kikärtssås och under helgen lagade jag linsbullar. Det blev supergott! Som ni verkar så blev det vegetariska maträtter eftersom jag även har bestämt mig försöka äta mindre kött. Jag tror att vi alla skulle behöva minska på vårt köttintag. För att citera min kompis så "är det både ekologiskt och bra från ett etiskt perspektiv". Jag bakade även egna raakapatukkan och blev mycket nöjd över resultatet. Vi skall se vad det blir för nya smaker och intressanta recept den här veckan! Jag glömde att ta bilder och skriva upp recepten på de rätter jag lagade förra veckan, men skall försöka uppdatera er med goda recept och tips som jag möter på vägen.

Hoppas ni har haft en skön måndag! Min dag har varit lång men bra, så nu skall jag med gott samvete fara och sova. Från och med nu skall jag uppdatera bloggen lite oftare. Jag har haft ganska svårt att hitta på saker att skriva om och sortera mina tankar, men hoppas på att det så småningom skulle dyka upp intressanta inlägg här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar