tisdag 21 januari 2014

Dream big, don't you be afraid

Från mej till dej

För er alla där ute som vill komma kesäkuntoon 2014 och har börjat på gym, så vill jag ge några tips som har hjälpt mej att komma igång. Jag är ingen expert, men jag vill hjälpa dej på traven.

1. Planera din tid 
Problemet till att jag inte på hösten gick till gymmet så ofta var att jag hade en attityd som var att jag gick när "jag hade lust". Det fungerar inte. Du måste planera hur många gånger du ska gå i veckan och sedan sätta in det i din kalender. Det är som att träna i ett lag. Vissa dagar har man träningar och då skall man dyka upp. Ifall du har en lite sämre dag blir det lätt att man far då man har lust men om det finns i kalendern så far man iväg. Visst finns det undantag och om man har en dålig dag så behöver man ju inte träna så länge, men viktigt är att man kommer iväg.


2. Fundera på vad dina mål är
En bra idé är att fundera på vad du vill förbättra och vad det är du skall träna. Jag har t.ex. som mål att få bättre magmuskler. Det här betyder att jag har en serie av magmuskelövningar som jag gör varje gång jag är på gymmet. Det kan vara bra att fundera innan man far iväg att "vad skall jag träna på idag, ben, armar eller blir det cardio?". Det är viktigt att komma ihåg att man inte bara tränar på samma sak hela tiden även om det känns lättast.


3. Ifall det inte känns tillräckligt effektivt
Ibland kan jag känna att det jag gör inte är så effektivt. Då är det bra att gymmet erbjuder olika lektioner man kan delta i. Det jag t.ex. har tänkt börja med är Bodypump, som är tungt men super träning! Lektioner kan ge dej en extra kick. Hitta en eller fler lektioner som du vill gå på och gör det till en rutin att fara på dem, annars blir det inte till något.


4. Just do it, don't stop
Allra sist, GE INTE UPP! Det låter cheesyt, men sant. Du kommer ingenstans med att önska. Kanske det först känns trögt, men jag lovar att det kommer kännas lättare och lättare med tiden. Fast träningen skall inte vara lätt, försök alltid finna nya mål och utmana dej själv.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar