torsdag 5 mars 2015

trött, besviken och arg

Än en gång måste jag bli besviken på min utbildning. Det här är inte första gången jag är arg, besviken och trött på PF. Jag förstår helt enkelt inte vad de tänker på. Det jag kommer att skriva om berör inte mig på samma sätt som flera andra studerande. I januari skulle vi välja biämne/valfria studier. Jag valde specialpedagogik och fick det som mitt andra biämne, så det är jag lycklig över. Jag hade tur, men mina studiekamrater, de har all orsak att känna sig orättvist behandlade.

Nästa år skall vi läsa 40 studiepoäng valfria studier eller biämnesstudier. För er som inte vet så brukar man läsa ungefär 60 studiepoäng per läseår. PF erbjuder varje år ett visst antal ämnen (t.ex. gymnastik, modersmål, bilogi och specialpedagogik) som man kan läsa nästa läseår. Kriterierna för att ett ämne skall ordnas är att de behövs minst sex stycken studeranden.

Innan vi gjorde våra val fick vi information om biämne och valfria studier. Många funderade kring vad det var för skillnad mellan biämnesstudier och valfria studier. Informationen vi fick var att "det är inte någon skillnad mellan biämne och valfria studier". Eftersom många redan under tredje året har studerat ett biämne kryssade de för "valfria studier" istället för biämne, eftersom det inte var någon skillnad.

De enda ämnen som fakulteten kommer att ordna nästa läseår är specialpedagogik, gymnastik och förskole- och nybörjarundervisning. Vad hände med matematik, modersmål, engelska, finska, biologi och bildkonst? Från fakulteten kommer informationen om att det inte fanns tillräckligt många anmälda. Då finns det 9 (!!) stycken intresserade av biologi som biämne. Hur är det möjligt? Joo, för det fanns en skillnad mellan biämne och valfria studier. Om man skulle ha kryssat för "biämne" så skulle t.ex. biologi ordnas.

Det jag mest blir irriterad på är att fakulteten inte tar hand om de studerandena som har ett genuint intresse. Vi blir ju klasslärare utan ämneskompetens. Det talas mycket om behöriga och kompetenta klasslärare, men det här är inte sättet att ta hand om oss! De som nu är utan biämne tvingas att läsa 40 studiepoäng, nästan ett års studier, på endera öppna universitet eller på andra högskolor och universitet. Vill vi faktiskt ha klasslärare som har tagit kurser på Hanken? På något sätt måste vi ju skrapa ihop de studiepoäng som krävs för examen.

Jag blir så ledsen. Kan inte Åbo Akademi utbilda oss till ordentliga lärare när de har möjlighet? Det intresse och engagemang som finns hos oss studeranden dör ut när man inte kan få en ordentlig utbildning. Jag är så glad över att få studera tillsammans med de som är på samma årskurs som jag, för enligt mig har vi en super årskurs som faktiskt tycker om läraryrket. Jag blir så ledsen att höra kommentarer som "Jag borde istället ha börjat i Åbo och därifrån sedan fått lärarkompetens" eller "jag hade en studiekamrat som skulle ha varit en perfekt lärare, men på grund av dåligt planerade studier slutade hen".

PF, sluta med falska förhoppningar och säg det som det är! Det är inte möjligt att studera till klasslärare utan att söka sig till öppna universitet, spendera ett år i Åbo eller åka utomlands.

#ännutvåårkvar 

1 kommentar:

  1. Inte första gången som ÅA gör folk besvikna. Som en kompis till mig sa: "Lätt att komma in, svårt att komma ut".
    Hälsn. din sommarjobbkompis Lotta

    SvaraRadera