söndag 1 mars 2015

Now we are the ones, standing at the crossroads, at the crossroads

Dagens stora samtalsämne. Finlands Eurovisionsbidrag. Jag kan inte låta bli att kommentera. 

Jag tycker att fel låt vann. Jag kan tänka mig att vissa drar efter andan och tycker att det är något fel på mig, men låt mig förklara. Jag hoppades på att Satin Circus skulle vinna! Jag tycker deras låt är bättre eftersom jag inte är ett så stort fan av punk. Jag tycker helt enkelt att Satin Circus LÅT var bättre än PKN:s.

Samtidigt är jag lycklig över att PKN representerar Finland i Eurovisionerna. Det är ett stort steg och ett fint ställningstagande av Finland. Det finns flera länder i Europa som inte är lika öppna för funktionshindrade. I Danmark har det blivit allt vanligare att abortera foster med Down Syndrom och inom snar framtid kommer det inte att födas barn med Down Syndrom i Danmark. Detta är hemskt!! Det är dags att lyfta fram detta diskussionsämne. Utvecklingsstördas rättigheter. Det här är något jag brinner för och gärna diskuterar. Det är dags att tala om funktionshindrades rättigheter och om vi vill göra det genom Eurovisionerna, fine by me!

Personligen tyckte jag mera om Satin Circus låt och jag skulle hellre ha sett dem representera Finland i Eurovisionerna, men jag har inget emot att PKN istället åker till Österrike och för fram ett budskap med attityd. Musik handlar även om budskap och PKN:s budskap är något jag står bakom och vill se en förändring i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar