fredag 12 september 2014

Never listen to the voices telling us how to live this life

Detta inlägg kommer att göra att jag ligger på farliga vatten. Därför vill jag redan nu säga att ta ingenting personligt. Alla har sina egna tankar och åsikter och jag tycker det är fint att vi alla brinner för olika saker som vi vill ändra på i vårt samhälle! Jag tar inte någon ståndpunkt i vissa frågor! Mitt ända syfte är att få fram min synvinkel och hur jag tycker att det ibland känns. 

Jag diskuterade en dag i skolan med min vän om åsikter kring religion, politik och sådana ämnen som har diskuterats mycket i vårt samhälle. Alltid en dålig idé, men ta det lugnt, vi är ännu vänner. Ibland blir jag lite irriterad på att människor talar om att man skall acceptera och tolerera alla åsikter och synpunkter. Detta håller jag helt med om! Jag blir dock frustrerad på att jag blir stämplad och måste ta emot kritik eftersom jag har en kristen syn på livet. Det blir ju på något sätt vrickat?! Alla har rätt till sin egna tro, men då jag uttalar mig om min tro så går det inte alls. Ursäkta mig, vad har jag missat?

Jag har inte något emot personer som håller på med yoga och meditation. Helt fritt fram för min del. Jag hoppas ändå att jag inte måste ta del av något sådant och att människor skulle acceptera det. Kanske ett lite löjligt exempel, men jag hoppas att ni förstår. Vi har alla olika saker som ligger nära vårt hjärta och en av de saker som ligger mitt hjärta nära är funktionshindrade och deras rättigheter. Därför engagerar jag mig mera i sådana diskussioner. Andra personer vill stöda samkönat äktenskap och engagerar sig därför i sådana diskussioner. I vissa ämnen väljer jag att inte ta någon ståndpunkt för att jag kanske inte har klart för mig vad jag tycker eller för att jag känner att det inte är min sak att uttrycka mig om det.

Personligen tycker jag att det är fint att vi alla har olika saker som engagerar oss. Kan vi då lämna bort stämplande? Kritiken? Att dra alla genom en och samma kam? Om du frågar varför jag har en kristen syn på livet så var beredd på att jag svarar ärligt och att jag dessutom hoppas på din tolerans. Jag begär inte att du förstår, men jag begär att du inte försöker ändra på mig. Då försöker jag med precis samma sak! 

Om du har frågor, just ask! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar