lördag 19 juli 2014

I am beautiful no matter what they say

FÖRBANNADE KROPPSIDEAL!

Ibland blir man bara så arg på samhället, samtidigt som man är besviken på sig själv. Hur kan jag vara så dum? Varför faller jag i alla fällor som samhället och medierna sätter framför mig? Varför måste jag känna mig dålig? Jag har ju inte gjort någonting. Jag lever det liv jag är skapad till. Jag är perfekt precis så som jag är. Ändå finns det inte en ända dag som går förbi då jag inte skulle tänka på min kropp eller vikt.

Det här är jag. 21 år gammal klasslärarstuderande. Jag är precis som vilken annan 21-årig tjej. Jag gillar att blogga, läsa, vara med vänner, gymma, ta de lugnt, titta på TV-serier och shoppa. Jag är nöjd med mitt liv och lycklig över alla de fina människor jag har runt mig. Inom mig finns ändå en tanke om att jag är onormal, att jag inte passar in och att jag borde skärpa mig. Jag är inte tillräcklig. Varför är det så svårt att vara nöjd?

Det var en lång tid som jag kämpade med mitt självförtroende. Jag visste inte riktigt vem jag var. Idag är jag nöjd med hur jag ser ut och med min stil. Det som ingen vet eller ser är den kamp som finns inom mig. Ida, du borde träna mer! Ida, lägg bort den där chokladplattan! Ida, kom igen, du vet och kan bättre! Under de senaste veckorna har jag blivit positivt överraskad över två videon som snurrat på sociala medierna.

min kropp. on Vimeo
Try by Colbie Caillat

Det här är jag och det här är min kropp. Några extra kilon. Celluliter. Rumpa, mage och lår. Jag är inte vältränad och jag har inte idealkroppen, men jag har en kropp som fungerar och mår bra. Jag kan njuta av god mat och unna mig något gott, vilket jag förtjänar. Jag tränar så ofta jag kan utan att ta kål på mig själv. Jag tror inte jag är ensam om den här saken.  Så varför skall jag skämmas då jag åker till stranden för att sola och simma i min bikini? Det är inte rättvist.

Jag tror det är många som kämpar med samma sak. Jag vill bara uppmuntra och säga att DU är unik. Jag hoppas på en mer öppen diskussion och en reflektion över vad som förväntas av oss tjejer (också killar, men det kan jag själv inte riktigt relatera till). Det kommer inte vara lätt, men jag tänker slåss. Jag vill inte känna mig dålig eller skämmas för den jag är. Är du med mig?

FÖRBANNADE KROPPSIDEAL! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar