torsdag 2 februari 2017

What are you waiting for?

Ibland överraskar man sig själv. Jag skulle våga påstå att jag känner mig själv väl. Jag vet vilka mina styrkor och svagheter är. I vissa situationer är detta en bra egenskap, men ibland kan det sätta onödiga gränser.

Jag har ansträngningsastma, även om läkarna inte har kommit fram till något definitivt. Jag har ingen medicinering och klarar mig bra utan. Det är endast vid ansträngning jag blir påmind om mina begränsningar. Under alla mina tre eller fyra år som medlem i ett gym, så har jag kommit på ursäkter varför jag inte kan delta i vissa grupptimmar. Gemensamt för dessa ursäkter är min ansträngningsastma. Jag klarar inte av att göra övningarna med samma intensitet som alla andra och det tar längre tid för min puls att komma ner till ett normalt tillstånd. 

Men varför skulle jag behöva göra på samma sätt som alla andra? Vi har alla olika förmågor och begränsningar, men det skall inte behöva stoppa oss. 

Spinning var min värsta fiende. Inte en chans att jag någonsin skulle sätta foten in i en spinningsal. "Never say never", får man väl konstatera. Veckan före jullovet deltog jag på min första spinningtimme och under dessa tre veckor i Vasa, så har jag varit på två spinningtimmar per vecka. Jag med min ansträngningsastma. Jag klarar inte av tempot på timmarna och måste ta mina egna pauser, men jag klarar av mycket mer än vad jag hade tänkt. Spinning är ju roligt och svetten bara rinner! (eller när det kommer till träning så är det väl en "love/hate relationship") 

Tänk vad jag har gått miste om då jag har satt onödiga begränsningar! Idag är jag glad att jag vågade pröva. Spinning har blivit för mig en ny favorit träningsform. Det här är kanske ett litet och onödigt exempel, men det finns något större där i bakgrunden. 

Finns det något i ditt liv som du skulle villa prova eller klara av, men som du inte har vågat prövat eftersom du har satt en tydlig ram över vad du kan och vad du inte kan? 

Du kanske vill börja studera igen, men dina läs- och skrivsvårigheter sätter stopp? Börja studera och gör det i din egen takt. Kanske du vill lära känna nya människor, men din blyghet känns oöverkomlig? Börja smått och börja med din närmaste vänskapskrets. Det finns oändligt med exempel! Ofta är det vi själva som begränsar vårt liv. Jag vill bara uppmuntra dig att PRÖVA. Vi förlorar inget på det! Och kanske du blir positivt överraskad. Du har mitt i allt hitta en ny vän, klarat av studierna eller som jag, orkat med din första 45 minuters spinningtimme.

Just do it. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar