söndag 6 januari 2019

För idag ska vi landa där palmerna bor

Jag kom hem från Boa Vista, Kap Verde för några dagar sedan. Vår resa började med att vi på morgonen den 25:e fick ett meddelande om att flyget är försenat över 2 timmar. Klockan 11 fick vi veta att flyget är inställt och att det blir ett nytt försök nästa dag, samma tid. Vårt flyg blev alltså 24 timmar försenat. När vi sedan kom iväg den 26:e så var det inga problem.

När vi bokade resan så var vi väldigt medvetna om att det skulle bli en solsemester med ett stort S. Både jag och min vän har haft en väldigt intensiv höst och vi behövde båda två få vila och bara ta det lugnt. Största delen av resan så har vi legat på en solstol vid en pool och läst. Inga krav och inga måsten, men det absolut skönaste har varit att tankarna har varit på något helt annat än jobb. Till och med min hjärna har fått vila. Det händer inte ofta. Under dagarna var det ungefär +30º varmt, men det kändes ändå inte för varmt eftersom det fick en skön bris hela tiden. Det här passade mig perfekt eftersom jag inte är världens största fan av tryckande värme.

Hotellet vi bodde på var väldigt fint och området var snyggt. Det kändes väldigt absurt att åka från flygfältet till hotellet. Runt omkring var det torra områden, nästan inga byggnader och det låg skräp på vägarna. Efter en stund reste sig något som liknade ett slott bakom sanddynerna. Det var en väldigt stor kontrast. Största delen av tiden spenderade vi på hotellområdet. Maten var god, personalen var trevlig och det fanns även olika aktiviteter man kunde ta del av.

Utsikten från vårt hotellrum. Liknar även det som dök upp bakom sanddynerna. 




Som jag redan skrev så spenderade vi största delen av tiden vid poolen eftersom vi kände att vi behövde prioritera vila. Två dagar åkte vi utanför hotellets väggar. Guiderna berättade till oss att det inte lönar sig att hyra bil på Boa Vista eftersom vägarna är i så dåligt skick och nästan obefintliga. Vi fick erfara detta när vi åkte till södra delen av ön. Vi åkte med Jeep runt till olika ställen och största delen av tiden var vi ute på torra områden, vägarna syntes knappt och större delen av tiden funderade jag hur chauffören visste var vi var.

Så här såg det ut då vi körde med Jeeparna söderut och det här var en bra väg! 
Vi besökte två städer på Boa Vista, Rabil och huvudstaden Sal Rei. Det var en annorlunda vardag och miljö som väntade bakom hotellets väggar. Byggnaderna var väldigt enkla. Största delen var halvfärdiga eller sönder och vägarna hade inte restaurerats på flera år. Då man gick på gatorna var det många som försökte sälja souvenirer och ville att man skulle besöka deras lilla bod. Det kändes tråkigt att måsta säga nej till dessa människor, men man kan inte fylla hela kappsäcken med reseminnen.
Rabil sett från en kulle. 
Sal Rei 
Town Square i Sal Rei
Vi fick också möjligheten att besöka en lokal skola. Klassrummet var litet och klassen hade det som de behövde. Det var härligt att se att de hade böcker och olika material (t.ex. geometriska kroppar, klocka, bokstäver och siffror på väggarna) till förfogande. Man får verkligen perspektiv då man åker utomlands. Vi har redan så mycket i våra skolor och vi skulle säkert klara oss med mindre.
Skolgården
Klassrummet 
Det blev en lite längre text den här gången och det finns mycket mer jag kunde berätta. Jag rekommenderar Kap Verde till de som vill ha en skön solsemester och garanterat sol och värme! Om man är mer intresserad av äventyr och att åka runt, så är Kap Verde inte det rätta resmålet. Det kunde säkert vara intressant att åka runt till de olika öarna, men då måste man åka flyg och då blir det snabbt dyrt. Det var skönt att kunna varva mellan att ligga på solstolen, men också uppleva lite av kulturen och ta del av olika utflykter. Den här resan var exakt det jag behövde! Nästa resa blir kanske något helt annat.

ps. hälften av texten och alla bilder försvann när jag just hade blivit färdig, så försökte snabbt skriva ner det som jag kom ihåg.

Under vår utflykt besökte vi Santa Monica Beach. En av de finaste stränderna som finns, men tyvärr har en engelska investerar köpt över hälften av stranden och planerar att bygga hotell vid stranden. Glad att jag fick se stranden orörd!
Vi besökte även Vianna öknen. Sanden har blåst från Sahara till Boa Vista. Sanden var nästan vit och på grund av mineralerna så var sanden sval. Vi fick surfa eller åka ner för sanddynerna med surfbrädor. 
Många väggar var prydda med fina målningar!

1 kommentar:

  1. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera